آزمایش موفقیتآمیز اولین خودروی خودران ایرانی
پارک علم و فناوری هرمزگان آزمایشهای میدانی اولین خودروی خودران ساخت ایران را آغاز کرده است و اولین آزمایش به طور موفقیتآمیزی انجام گرفت. ، متخصصان شرکت دانشبنیان صنعت و فناوری هوشمند خلیج فارس (PGITIC) مستقر در پارک علم و فناوری استان هرمزگان بعد از سه سال تحقیق و تست در قالب چهار گروه الکترونیک، […]
پارک علم و فناوری هرمزگان آزمایشهای میدانی اولین خودروی خودران ساخت ایران را آغاز کرده است و اولین آزمایش به طور موفقیتآمیزی انجام گرفت.
، متخصصان شرکت دانشبنیان صنعت و فناوری هوشمند خلیج فارس (PGITIC) مستقر در پارک علم و فناوری استان هرمزگان بعد از سه سال تحقیق و تست در قالب چهار گروه الکترونیک، کنترل، مکانیک و نرمافزار، موفق به طراحی و ساخت اولین سیستم هوشمند کنترل خودرو بدون راننده در ایران شدند.
پروژه توسعه فناوری خودران شرکت صنعت و فناوری هوشمند خلیج فارس در سال ۲۰۱۰ و با انجام فاز تحقیق و توسعه کلید خورده است. عملیات توسعهی این پروژه در سال ۲۰۱۲ رسما آغاز شده و طراحی و پیادهسازی آن در سال ۲۰۱۴ انجام شده است. در نهایت فاز اول این پروژه در سال ۲۰۱۶ بهرهبرداری شد و طی سال جاری نیز بهطور رسمی رونمایی خواهد شد.
علی فتی، رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان گفت: «این سیستم قابلیت نصب روی تمام خودروها با گیربکس اتوماتیک را دارا است. این سیستم بعد از نصب روی خودرو توانست اولین تست خود را به طول ۲۵ کیلومتر در مسیر تعیینشده بدون خطا و دخالت انسان با موفقیت به پایان برساند.»
این سیستم بعد از انجام تمام آزمایشهای ایمنی در نیمه دوم سال جاری با حضور مسئولان رونمایی خواهد شد. علیرضا شیخ جعفری مدیرعامل شرکت صنعت و فناوری هوشمند خلیج فارس در خصوص سیستم خودران توسعهی یافتهی این شرکت گفت: «با استفاده از این سیستم، خودرو میتواند بهصورت خودکار در مسیرهای شهری و بینشهری تردد کند. این سیستم از طریق سه دوربین نصبشده روی خودرو، سیستم ناوبری جهانی (GPS)، سنسورهای اولتراسونیک، اسکنر لیزری و سامانههای هوشمند میتواند ضمن تشخیص مسیر جاده و خیابان، موانع و تابلوهای راهنمایی و رانندگی، در مسیر تعیینشده با دقت و امنیت بالا تردد کند.»
از دیگر ویژگیهای این سیستم هوشمند، پیادهسازی الگوریتمهای بسیار سریع و دقیق پردازش تصویر با قابلیت تشخیص انسان، خودرو، موانع، خطوط جاده و خیابان، تابلوهای راهنمایی و رانندگی در مسیر حرکت خودرو است. کنترل مرکزی این سیستم قابلیت کنترل فرمان با دقت ۰.۰۱ درجه و کنترل پدال گاز و ترمز بهصورت همزمان و با سرعت عکسالعمل ۰٫۰۰۱ ثانیه را دارا است.
مدیرعامل شرکت صنعت و فناوری هوشمند خلیج فارس در رابطه با دیگر امکانات این خودرو افزود: «این سیستم دارای دسترسی مستقیم به اینترنت برای بررسی مسیر و شرایط جاده و آب و هوا بهصورت خودکار است. همچنین این سیستم وضعیت آب و هوا را بهصورت خودکار از طریق اینترنت بررسی میکند و ضمن گزارش وضعیت آب و هوا در مسیر حرکت وجود تجهیزات ایمنی مناسب مانند زنجیره چرخ (مثلا برای آب و هوای برفی) را مورد بررسی قرار داده و آن را به شما گزارش میدهد.»
در سیستم خودران طراحیشده همچنین تدابیر لازم جهت اتصال خودروها اندیشیده شده است تا با ایجاد شبکه گستردهای از خودروهای خودران، اطلاعات لازم اعم از وضعیت ترافیکی بین خودروها منتقل شود. مدیرعامل شرکت صنعت و فناوری هوشمند خلیج فارس تصریح کرد این سیستم قابلیت شناسایی راننده از طریق پردازش تصویر را دارا است که باعث بالا رفتن امنیت میشود و سرقت ماشین را غیر ممکن میکند.
ویدئو هایی آزمایشهای میدانی اولین خودروی خودران ساخت ایران