رفتن به بالا
جستجوی ساده جستجوی پیشرفته


این قصر متعلق به کیست؟

قلعه شامبورد زمانیکه از پاریس به طرف جنوب بروید دیگر اهنگهاي میرماتیو جذابیت و دلنشینی خود را ازدست داده و اهنګهای مردمی فرانسه با جست و خیز و لباسهای رنگارنگ مردان و مو ها بافته شده بانوان و دوشیزه ګان ګوشها و چشمها را نوازش میدهد . درست ۱۷۷ کیلومتر در جنوب پاریس قصر ویا […]

قلعه شامبورد

زمانیکه از پاریس به طرف جنوب بروید دیگر اهنگهاي میرماتیو جذابیت و دلنشینی خود را ازدست داده و اهنګهای مردمی فرانسه با جست و خیز و لباسهای رنگارنگ مردان و مو ها بافته شده بانوان و دوشیزه ګان ګوشها و چشمها را نوازش میدهد . درست ۱۷۷ کیلومتر در جنوب پاریس قصر ویا قلعه شامبورد قد افراشته است که روزانه صد ها نفر از آن دیدن مینمایند .

قلعه یا قصر شامبورد یا چمبورد یا شاتو دو چمبورد (به فرانسوی: Château de Chambord) قصر سلطنتی در مرکر فرانسه است. این بنا توسط فرانسوای اول بنا گردید. این بنا بر سبک معماری قرون وسطایی فرانسوی ساخته شده است. هشتاد سال پس از مرگ فرانسوای اول، کاخ به وسیله پادشاهان فرانسوی به حال خود رها شد و از اهمیت خارج گردید. این امر موجب پوسیدگی و نابودی نسبی کاخ شد. اما امروز دوباره احیا و به معرض دید چشم ګردشګران قرار دارد .

این قصر دارای ۴۲۶ و به روایت دیګر ۴۴۰ اطاق و ۲۸۲ اتشدان ویا بخاری دیواری و ۷۷ مرتبه زینه ها یا نردبان دارد این زینه ها طوری اعمار ګردیده است که راه بالا رفتن و پایین آمدن به شکل بافته های موی ( چوتی) دوشیزه ګان وبانوان است تا مزاحمت برای افراد بوجود نیایید .

 

 

این قلعه در حقیقت در پارک شګار شاهان فرانسه در قرن ۱۶ م اعمار ګردیده است . این پارک ۵۲٬۵ کیلومتر مربع یا ۱۳۰۰۰ ایکر مساحت دارد .دیوار که دورادور باغ اعمار شده است ۳۱ کیلومتر معادل ۲۰ میل طول دارد و با یک چشم زدن ارتفاع دیوار ۲٬۵ تا سه متر ارتفاع دارد .
قلعه همچنین دارای ۱۲۸متر نمای بیرونی ،و بیش از ۸۰۰ ستون مجسمه و سقف استادانه تزئین شده دارد . هنگامی که فرانسوا I سفارش اعمار Chambord، را داد او می خواست آن را به بلندی ارتفاع قلعه کنستانتین در روم بسازد . فرانسوای اول بعد از اشغال ایتالیا لیونادرد داوینچی نقاش و نویسنده بزرګ ایتالیوی را با خود به فرانسه اورد تا در دیزاین فلعه شامبورد سهم بیشتر داشته باشد .

داوینچی اواخر عمر خود را در شهر واتیکان در ایتالیا سپری نمود مکانی که رافائل و میکل آنژ در انجا فعالیت داشتند. در اکتبر ۱۵۱۵ فرانسوای اول(François premier)، پادشاه فرانسه، میلان را به تسخیر خود درآورد. در دسامبر همان سال لئوناردو به نزد فرانسوای اول و پاپ لیئو ایکس فراخوانده شد. در سال ۱۵۱۵ به خدمت فرانسوا درآمد و در خانه‌ای ییلاقی در کلوس لوس در نزدیکی اقامتگاه سلطنتی جای گرفت. او سه سال پایانی عمر خویش را به همراه ملزی شاگردش در آنجا گذرانید و حقوقی معادل هزار اسکودی (واحد پول آن زمان در ایتالیا) دریافت می‌کرد. داوینچی در روز دوم ماه مه سال ۱۵۱۹ در حالی که تبدیل به یکی از دوستان صمیمی فرانسوا شده بود در کلوس لوس درگذشت.

اعمار این قصر در سال ۱۵۱۹ م که فرانسوا اول هنوز ۲۵ سال داشت و بعد از فتح ایتالیا آغاز ګردید و ۷۲ روز بعد از وفات فرانسوای اول در سال ۱۵۴۷ م به پایه اکمال رسید ۳۲ سال وقت ګرفت تا قصر زیبایی خود را بدست آورد اما حیف فقط دو نیم ماه بعد از مرګ پادشاه مذکور قصر به بهره برداری ګرفته شد . فرانسوا نتوانست قصر را ببیند اما در طول ۳۲ سال تحت نظر شخص خودش کار اعمار آن ادامه داشت چنانچه نقشه ساختمان آن چندین بار تعویض ګردید بنابران اعمار آن سالیان متمادی را احتوا نمود .