رفتن به بالا
جستجوی ساده جستجوی پیشرفته


جدیدترین خبر از تصمیم ترامپ درباره برجام

جدیدترین خبر از تصمیم ترامپ درباره برجام در حالی که چشم‌ها به کاخ سفید است که دونالد ترامپ درباره توافق هسته‌ای ایران چه تصمیمی می‌گیرد، به نظر می‌رسد این تصمیم امروز اعلام نمی‌شود و احتمالا به فردا جمعه افتاده است. این‌طور که به گوش می‌رسد، ساعت یک بعد از ظهر به وقت واشنگتن، ٨:٣٠ شب […]

جدیدترین خبر از تصمیم ترامپ درباره برجام

در حالی که چشم‌ها به کاخ سفید است که دونالد ترامپ درباره توافق هسته‌ای ایران چه تصمیمی می‌گیرد، به نظر می‌رسد این تصمیم امروز اعلام نمی‌شود و احتمالا به فردا جمعه افتاده است. این‌طور که به گوش می‌رسد، ساعت یک بعد از ظهر به وقت واشنگتن، ٨:٣٠ شب به وقت تهران.

در همین حال رسانه‌های آمریکایی از ادامه اختلاف‌نظرها در داخل کابینه بر سر توافق هسته‌ای خبر می‌دهند.

روز گذشته همچنین سفیران کشورهای اروپایی طرف برجام به وزارت خارجه آمریکا دعوت شدند تا در جریان تصمیم دونالد ترامپ قرار بگیرند اما ظاهرا به آنها هم چندان اطلاعات جدیدی داده نشده.

دونالد ترامپ تا یک‌شنبه فرصت دارد تاییدیه دوره‌ای برجام را برای کنگره بفرستد.

شنیده می‌شود که او قصد دارد با وجود تایید «پای‌بندی ایران به برجام در سطح فنی»، موضع قبلی‌اش را تکرار کند که «ایران به روح برجام پای‌بند نمانده»؛ و همین‌طور این‌که ادامه تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران طبق برجام را «در راستای منافع ملی حیاتی» آمریکا نمی‌داند.

گفته می‌شود او از کنگره درخواست نمی‌کند تحریم‌های تعلیق‌شده طبق برجام را برگرداند ولی می‌خواهد دوره ارسال تاییدیه که الان ٩٠ روزه است، شش‌ماهه شود.

تلاش‌هایی هم در کنگره در جریان است که فعالیت‌های غیرهسته‌ای ایران هم به این گزارش دوره‌ای اضافه شود؛ از جمله درباره نقض حقوق بشر در ایران، سیاست‌های جمهوری اسلامی در منطقه، و حمایت از گروه‌هایی مانند حزب‌الله لبنان که آمریکا آن را «حمایت از تروریسم» می‌خواند.

منتقدان این اقدام‌ها می‌گویند این‌ها ربطی به توافق هسته‌ای نداشته است.

در بین این منتقدان عده ای هم هستند که خواستار شدت عمل در قبال ایران هستند برای مهار همین مواردی که ذکر شد؛ ولی می‌گویند بدون دست‌کاری‌کردن برجام و دست‌انداز انداختن جلوی آن باید با هم‌راه‌کردن اروپا، فشارها در زمینه‌های غیرهسته‌ای را افزایش داد.