رفتن به بالا
جستجوی ساده جستجوی پیشرفته


آیا مبادله بیت‌کوین حلال است؟

آیا مبادله بیت‌کوین حلال است؟ چارلز دبلیو ایونز (Charles W. Evans) در مقاله‌ای با عنوان بیت کوین در امور مالی و بانکداری اسلامی نوشته است: بین یک سیستم مدیریتی بلاک چین (ارزهای مجازی) که کاملا غیر متمرکز و مستقل است و امور مالی و بانکداری اسلامی رابطه وجود دارد. چرا که سیستم بلاک چین با […]

آیا مبادله بیت‌کوین حلال است؟

چارلز دبلیو ایونز (Charles W. Evans) در مقاله‌ای با عنوان بیت کوین در امور مالی و بانکداری اسلامی نوشته است:

بین یک سیستم مدیریتی بلاک چین (ارزهای مجازی) که کاملا غیر متمرکز و مستقل است و امور مالی و بانکداری اسلامی رابطه وجود دارد. چرا که سیستم بلاک چین با ربا در تضاد است و منافع و مصلحت عمومی و اجتماعی را در نظر می‌گیرد و همچنین سرمایه‌گذاری در بیت کوین با ریسک همراه است. یعنی اگر کسی در بیت کوین سرمایه گذاری کند با سود و زیان آن سهیم است و نه فقط در سود آن. همچنین تعداد بیشمار افرادی که در مناطق محروم به بانک و سیستم بانکی دسترسی ندارد هم می‌توانند از مزایای بیت کوین بهره‌مند شوند که کاملا مطابق منافع عمومی جامعه است.

متیو جی.مارتین (Matthew J. Martin) از موسسه مالی Blossom Finance در اندونزی می گوید:

بیت کوین به عنوان یک شبکه پرداخت حلال است. در حقیقت خدمات بیت کوین فراتر از چیزی هستند شبکه‌های بانکی مرسوم ارائه می‌دهند. برخلاف شبکه‌های بانکی متداول که از دفاتر خصوصی برای ثبت معاملات استفاده می‌کنند و هیچ تضمینی وجود ندارد که مبدا اصلی صاحب دارایی‌ها باشد، بیت کوین کاملا بر اساس قوانین ریاضی، تضمین می‌کند که مبدا معاملات صاحب دارایی‌ها است. بانک‌های مرسوم با استفاده از اصل ذخیره کسری فعالیت می‌کنند که در اسلام جایز نیست. اصل ذخیره کسری یعنی «ذخیره» بانک تنها «کسری» از تمامی حساب‌های مشتریان است.

متیو عقیده دارد، بیت کوین حلال است و حتی از هر ارز فیزیکی که در حال حاضر در گردش مالی است حلال‌تر است اما هنوز با تعریف دقیق پول در اسلام تا حدودی فاصله دارد. ارزهای مرسوم امروزی بر اساس نرخ تنزیل یا همان ربا ارزش گذاری می‌شوند که در اسلام ممنوع است. بنابراین اگر بخواهیم دقیقا بر مبنای احکام اسلام نگاه کنیم این ارزها نمی‌توانند حلال باشند. اما از سوی دیگر بیت کوین بر اساس بدهی نیست بلکه بر اساس اصل اثبات کار (proof of work)‌ است و می‌دانیم این امر حرام نیست.