رفتن به بالا
جستجوی ساده جستجوی پیشرفته


ممنوعیت واردات خودرو رسما ابلاغ شد؛ تکلیف خریداران منتظر تحویل خودرو چه می شود؟

پس از کش و قوس های فراوان در مورد تامین ارز خودروهای وارداتی و انتشار شایعاتی مبنی بر فروش ارز ۶۵۰۰ و یا ۸۰۰۰ تومانی به وارد کنندگان خودرو، ساعاتی پیش سرانجام وزارت صنعت معدن و تجارت دستور توقف واردات کالاهای غیر ضروری گروه ۴ را صادر کرد و براین اساس واردات خودرو نیز به […]

پس از کش و قوس های فراوان در مورد تامین ارز خودروهای وارداتی و انتشار شایعاتی مبنی بر فروش ارز ۶۵۰۰ و یا ۸۰۰۰ تومانی به وارد کنندگان خودرو، ساعاتی پیش سرانجام وزارت صنعت معدن و تجارت دستور توقف واردات کالاهای غیر ضروری گروه ۴ را صادر کرد و براین اساس واردات خودرو نیز به عنوان کالایی ارز بر و مشمول این دسته بندی به کلی ممنوع اعلام شد.

البته زمزمه های این ممنوعیت از ماه ها پیش شنیده می شد و بسته شدن سامانه ثبت سفارش طی سال ۹۶ و آشفتگی بازار خودروهای وارداتی، افزایش تعرفه ها و در نهایت عدم تخصیص ارز و ممنوعیت کامل واردات خودروها  از مدت های پیش برای فعالان بازار قابل پیش بینی بود، اما آنچه حالا مورد سوال واقع می شود این است که تکلیف خریداران منتظر برای دریافت خودروهای وارداتی چه خواهد شد؟

 

 

براین اساس وزیر صنعت معدن و تجارت در نامه ای به مسئولان مربوطه اعلام کرده است که تمامی ثبت سفارش های معوق از قبل لغو می شود و از این رو بسیاری وارد کنندگان ناچار به پس دادن وجوه دریافتی از مشتریان خواهند شد. اما آن دسته از پرونده های ثبت سفارش که تاکنون تامین ارز شده اند، مشمول این تصمیم نمی شوند و طبیعتا در ادامه روند فعلی باید شاهد واردات آخرین محموله ها از خودروهای وارداتی ظرف چند ماه آینده باشیم. خودروهایی که احتمالا در بازه زمانی قبل از عید یا کمی بعد از عید ثبت سفارش شده اند.

البته براساس ابلاغیه فعلی، ممنوعیت واردات شامل قطعات منفصله خودروهای مونتاژی (CKD) نمی شود و تنها خودروهای وارداتی به شکل کامل (CBU) را در بر خواهد گرفت. بدین ترتیب به نظر می رسد که در ماه های آتی شاهد افزایش قیمت بیش از پیش خودروهای وارداتی موجود در بازار (در نتیجه کاهش عرضه) باشیم و البته از این به بعد خودروهای مونتاژی نظیر مزدا ۳، پژو ۲۰۰۸ یا کیا سراتو سایپا به شرط آنکه مشمول تحریم ها و عدم تعهد طرفین خارجی نشوند، نقش خودروهای پرچمدار بازار را بازی خواهند کرد.

در قدم بعدی و با حذف شدن احتمالی این برندها، نوبت به خودروهای چینی مانند چری تیگو ۷، BYD S7 و امثالهم خواهد رسید تا به عنوان نهایت های قابل خرید در بازار ایران مطرح شوند.