رفتن به بالا
جستجوی ساده جستجوی پیشرفته


هزینه رجیستر کردن گوشی مسافری چقدر است؟

مدت زیادی از شروع طرح رجیستری می‌گذرد اما هنوز برای بسیاری از افراد این سوال بدون پاسخ مانده که هزینه رجیستر کردن گوشی مسافری چقدر است؟     براساس قوانینی که در این زمینه تنظیم شده هر مسافر می‌تواند یک گوشی همراه در طول سال وارد کشور کند که البته برای رجیستر کردن آن باید […]

مدت زیادی از شروع طرح رجیستری می‌گذرد اما هنوز برای بسیاری از افراد این سوال بدون پاسخ مانده که هزینه رجیستر کردن گوشی مسافری چقدر است؟

 

 

براساس قوانینی که در این زمینه تنظیم شده هر مسافر می‌تواند یک گوشی همراه در طول سال وارد کشور کند که البته برای رجیستر کردن آن باید شماره پاسپورت خود را در سامانه مربوط وارد کند تا از این طریق وارد شدن گوشی توسط مسافر به اثبات برسد. ضمن اینکه عملیات رجیستر کردن باید حداکثر یک ماه بعد از بازگشت به کشور انجام شود در غیر این صورت عواقب آن به عهده مسافر خواهد بود.

بر اساس اطلاعیه گمرک جمهوری اسلامی ایران، واردات گوشی تلفن همراه توسط مسافران مشمول ۴ درصد حقوق گمرکی و ۱ درصد سود بازرگانی است که بر اساس بخشنامه مرکز واردات گمرک ایران سود بازرگانی دو برابر محاسبه می شود. همچنین علاوه بر این ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و ۱ درصد عوارض هلال احمر نیز توسط گمرک ایران اخذ می گردد که مجموع حقوق و عوارض گمرکی واردات گوشی تلفن همراه مسافری به ۱۶ درصد می‌رسد.

به عنوان مثال در حال حاضر (۲۱ مرداد ۹۷) با توجه به قیمت دلار که در بازار آزاد حدود ۱۰۴۰۰ تومان است، قیمت یک آیفون هزار دلاری (iPhone X 64GB) معادل ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‌شود که ۱۶ درصد آن به عنوان هزینه رجیستری از مسافر اخذ می‌گردد. به عبارتی یعنی حداقل حدود ۱ میلیون ۶۶۴ هزار تومان برای رجیستر کردن آیفون ۱۰ باید پرداخت شود تا این گوشی در شبکه موبایلی کشور قابل استفاده باشد.

عملیات رجیستر کردن به‌صورت آنلاین از طریق سامانه «ثبت شناسه بین‌المللی گوشی تلفن همراه» به آدرس epl.irica.gov.ir/ImeiRegister انجام می‌شود که برای شروع آن به شماره IMEI گوشی و شماره پاسپورت مسافر نیاز است.