رفتن به بالا
جستجوی ساده جستجوی پیشرفته


واکاوی سیر عقب‌نشینی توئیتری ضرغامی/ چه کسی دستور فیلترینگ تلگرام را داد؟

چه کسی تلگرام را فیلتر کرد؟ حالا که عزت‌الله ضرغامی رئیس پیشین رسانه ملی این گناه را گردن حسن روحانی انداخته شاید بد نباشد کل ماجرا دوباره مرور شود تا کسی از ضعف حافظه تاریخی‌مان سواستفاده نکند. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ روز دانشجو فرصت خوبی بود برای منتقدان دولت تا در جمع دانشجویان بنشینند و […]

چه کسی تلگرام را فیلتر کرد؟ حالا که عزت‌الله ضرغامی رئیس پیشین رسانه ملی این گناه را گردن حسن روحانی انداخته شاید بد نباشد کل ماجرا دوباره مرور شود تا کسی از ضعف حافظه تاریخی‌مان سواستفاده نکند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ روز دانشجو فرصت خوبی بود برای منتقدان دولت تا در جمع دانشجویان بنشینند و هرچه دل تنگشان می‌خواهد بگوید.

فقط نگاهی به سر تیتر اخبار سخنرانی‌های چهره‌های شاخص منتقد دولت مثل قالیباف ، حجه الاسلام رئیسی و دیگران نشان می دهد که آنها حتی همدیگر راهم باز بر سرشکست انتخاباتی سال ۹۶ به چالش کشیده اند اما در میان تمام این منتقدان، عزت الله ضرغامی که یکی از فعالان جناح منتقد دولت در شبکه های اجتماعی است و یکی ازاعضای شورای عالی فضای مجازی که نقشی کلیدی در عدم رفع فیلترینگ این شبکه ها دارد اما خودش این فرصت برای اعلام حضور در رسانه های جدید را از دستنمی دهد و حالا تصمیم گرفته بگوید دولت روحانی تلگرام را فیلتر کرده است.

عزت الله ضرغامی در دانشگاه شهید رجایی اولین حملات به دولت بر سر تلگرام را درست در روزهایی که فشار از سوی مراجع خارج از دولت برای تعطیلی تلگرام به اوج رسیده آغاز کرد و رسانه های منتقد دولت هم گفته هایش در جمع دانشجویان دانشگاه شهید رجایی را برجسته کردند: «فیلتر اول تلگرام با دستور رئیس جمهور انجام شد، البته من می‌بینم برخی در این رابطه شایعاتی درست می‌کنند که اصلا اینگونه نیست. وقتی در اغتشاشات دی ماه دیدیم هماهنگی ها در تلگرام انجام می‌شود در شورایعالی فضای مجازی بحث شد و با دستور روحانی تلگرام فیلتر شد.»

این نسبت ضرغامی به روحانی را خیلی زود از فارس تا بی بی سی فارسی تیتر کردند بی آنکه به سابقه خبر رجوع کنند!

 

در پاسخ به این ادعا بود که علیرضا معزی دبیر شورای اطلاع رسانی دولت به او پاسخ داد: «تلگرام نه با دستور روحانی که به خواست دستگاه قضایی فیلتر شد. به راستی چه کسی توئیتر را فیلتر کرده و به دنبال فیلتر اینستاگرام است؟»

این اما پایان داستان نبود. عزت الله ضرغامی در توئیتی مجدد سعی کرد ماجرا را پی بگیرد و این بار او خطاب به دبیر شورای اطلاع رسانی دولت نوشت:«پس ازناآرامی های دی ماه ۹۶، فیلترینگ تلگرام، مشابه ⁧ #حصر ، در جلسه شورای عالی امنیت ملی تصویب و توسط رئیس جمهور ابلاغ شد.نمی ‌دانم چرا شورای اطلاع‌رسانی دولت، فرق ۹۶ و ۹۷ را نمی داند.»

توئیت جدید البته چند نکته مهم داشت او این بار به جای دستور توقیف از واژه ابلاغ نتیجه جلسه سخن گفت. یعنی رئیس جمهور آمر نبوده و تنها مسئول ابلاغ نتیجه بوده است و دیگر اینکه پذیرفت چنین تصمیمی در شورای عالی امنیت ملی گرفته شده که اعضای صاحب رای آن با جست و جویی کوچک در اینترنت قابل بدست آمدن است.

اگرچه بار اول از قول ضرغامی نوشته بودند که شورای عالی فضای مجازی محل جلسه بوده و بعد از آن جلسه روحانی دستور فیلترینگ صادر کرده است.

شاید به دلیل همین تناقض هم بوده که حسام الدین آشنا از مشاوران رئیس جمهور برای او در کامنتی زیر این پست نوشت: «شما در جلسه حضور داشتی یا برای تان تعریف کرده اند!»

جالب تر اما نظرات کاربران است که سعی کرده بودند به سبک خود ضرغامی از او بپرسند که: «نمی دانیم چرا ایشان فرق بین دستور با ابلاغ را نمی دانند»

یا اینکه اگر قانونی توسط رئیس مجلس ابلاغ شود که تصویب مجلس است، یعنی لاریجانی دستور صدورش را داده و نظراتی از این دست و البته تاکید بر اینکه حالا چرا نهادهای قضایی فشار می آورند که اینستاگرام توقیف شود و آیا قرار است این فیلترینگ هم اتفاق بیفتد و گناهش گردن روحانی بیفتد؟

البته فارغ از همه طعنه‌هایی که به او درباره سودای انتخابات آینده زده شده بود، علیرضا معزی این بار در توئیترش تایم لاینی منتشر کرده از همه اخبار مربوط به فیلترینگ تلگرام.

در بازه زمانی شلوغی های دی ماه ۹۶ تا اردیبهشت ۹۷. اینکه چه پروسه ای طی شده برای فیلترینگ تلگرام، دستور رفع فیلتر از سوی روحانی و باز فیلترینگ مجدد به حکم مرجع قضایی و انتقاد دولت از این تصمیم.

حالا که با گذشت ۶ ماه فیلترینگ اثربخش نبوده و نمونه های پیام رسان ایرانی با تمام هزینه های صرف شده نتوانستند مانع از استفاده کاربران از تلگرام شوند، مرورتاریخی گفته های دو طرف مناقشه روشن می کند آقای ضرغامی در فضایی دانشجویی چطور سعی در قلب روایتی داشته برای سیاستی که در نقد دولت در پیش گرفته است.

 

 

اگرچه ضرغامی سعی کرده در توئیتی مجدد پاسخ دهد به تایم لاین منتشر شده درباره روند فیلترینگ. او با اشاره به مصوبه شورای عالی امنیت ملی که دولت را به فیلترینگ موقت تلگرام وادار کرده بود اشاره کرده و نوشته است: «وقتی مصوبات دو جلسه ی شورای عالی امنیت ملی به ریاست آقای روحانی درمورد فیلترینگ، یکی باعنوان ابلاغ سطوح عالی امنیتی! و دیگری با عنوان دستور رئیس جمهور! مطرح می شود.

آبروی هرچه ⁧ #تایم_لاین ⁩ را بردید. در شورای اطلاع رسانی دولت چه خبر است؟سعی کنید تا ۱۴۰۰ داربست خوبی برای روحانی باشید!»

او البته یادش رفته که باز تاکید کند که در مصوبه قید شده ، صراحت داشته که فیلترینگ موقت است و با پایان دوره اضطرار، دولت پای باورش ایستاده و رئیس جمهوراز حق قانونی اش برای رفع فیلترینگ بهره گرفته است.

 همزمان با این گفته های عزت ضرغامی، بیژن نامدار زنگنه به توئیتر پیوست و به همین بهانه آذری جهرمی وزیر جوان ارتباطات دوباره این پرسش را مطرح کرده که کدام نهاد درخواست ۶ وزیر دولت برای رفع فیلترینگ توئیتر را بی پاسخ گذاشته است و این سئوال او پویشی توئیتری آغاز کرده از میان چهره های سیاسی که خواهان رفع فیلتر این شبکه اجتماعی شده اند!

به راستی آیا آقای ضرغامی همان طور که کاربری پای پست توئیتری اش از او پرسیده است، به این کمپین رفع فیلتر می پیوندد؟ یا همچنان از فیلترشکن و احتمالا اینترنت بدون فیلترینگ برای توئیت کردن بهره خواهد گرفت؟