رفتن به بالا
جستجوی ساده جستجوی پیشرفته


چرا باید در هنگام پیاده‌روی و دویدن ماسک بزنیم؟

در اثر شیوع ویروس کرونا و تغییر سبک زندگی‌ها، بسیاری از فعالیت‌های بدنی و ورزشی در بیرون از خانه تعطیل و متوقف شدند. شاید تنها فعالیتی که هنوز قابل انجام است؛ دویدن و پیاده‌روی سریع باشد. البته، باید مطمئن باشید در مکانی خلوت در حال دویدن هستید یا اینکه فاصله شما با نفر کناری شما […]

در اثر شیوع ویروس کرونا و تغییر سبک زندگی‌ها، بسیاری از فعالیت‌های بدنی و ورزشی در بیرون از خانه تعطیل و متوقف شدند.

شاید تنها فعالیتی که هنوز قابل انجام است؛ دویدن و پیاده‌روی سریع باشد. البته، باید مطمئن باشید در مکانی خلوت در حال دویدن هستید یا اینکه فاصله شما با نفر کناری شما ۶ پا (نزدیک به ۲ متر) است تا به این ویروس مبتلا نشوید.

اگر از دویدن در بیرون از خانه احساس خوبی ندارید یا مکان مناسبی باز نیست؛ بهتر است آن را تعطیل کنید و در خانه بمانید.

 

 

در بسیاری از ایالت‌های امریکا از جمله کالیفرنیا و پنسیلوانیا تاکید شده است هرگونه فعالیت عمومی بیرون از خانه باید با زدن ماسک همراه باشد. مردم حداقل باید از ماسک‌های پارچه‌ای استفاده کنند تا از ابتلا و شیوع بیماری کرونا جلوگیری شود.

در برخی شهرها مانند بوستون به مردم پیشنهاد دادند هر زمانی که خواستند از خانه بیرون بیایند؛ از ماسک استفاده کنند.

اما دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی و مرکز CDC درباره دونده‌ها چیست؟

در دویدن ماسک بزنیم؟

دکتر مت فراری، استادیار زیست‌شناسی دانشکده علوم ایبرلی و محقق مرکز بیماری‌های عفونی دانشگاه Penn State می‌گوید: «این هشدارها و اطلاعیه‌ها برای همه عموم مردم و از جمله ورزشکاران است. همه در یک وضعیت هشدار جدی هستیم و باید مراقب عواقب کارهایمان در جامعه و دیگران باشیم.»

این استاد دانشگاه می‌گوید هدف از زدن ماسک، محافظت از شما نیست بلکه محافظت از افراد دیگر در برابر شما است.

دکتر برایان لابوس، استادیار دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه نوادا هم می‌گوید: «اگر هدف این باشد؛ بهتر است در مکان‌هایی خلوت و تنها ورزش کنید و از مکان‌هایی که دیگران هستند؛ اجتناب کنید. زدن ماسک و اجتناب از حضور دیگران بهترین کاری است که می‌شود انجام داد.»

 

 

توصیه کارشناسان این است که دونده‌ها هم حداقل از ماسک‌های پارچه‌ای استفاده کنند و از ورود به مناطق شلوغ اجتناب بورزند. بهتر است مسیرهایی را برای پیاده‌روی و دویدن انتخاب کنید که خلوت هستند و افراد دیگری در آن‌جا حضور ندارند. با تنظیم ساعت دویدن یا تغییر مسیرهای خود می‌توانید به این هدف برسید.

اگر در مکانی هستید که هیچ فردی دیگری نیست؛ شاید پوشیدن ماسک لزومی نداشته باشد. مثلا، در ویلای خود بدوید یا مسیرهای اختصاصی و اجاره شده برای خودتان داشته باشید.

از دیگر نکات قابل توجه، خیس نشدن ماسک‌ها یا مخلوط شدن با لکه و مخاط بینی و دهان است. استفاده صحیح از ماسک اهمیت بالایی دارد در صورتی که بسیاری از مردم طرز درست به کارگیری آن را نمی‌دانند.

چه نوع ماسکی مناسب است؟

توجه کنید که باید ماسکی استفاده کنید که احساس راحتی با آن داشته باشید و جلوی تنفس شما را نگیرد. به همین دلیل، ماسک‌های پارچه‌ای سبک یا هر روکش دیگری که صورت و دهان و بینی شما را بپوشاند کفایت می‌کند و لزومی نیست حتما ماسک N-95 به صورت داشته باشید.

ماسک شما نباید عامل انتقال قطرات تنفس، عطسه و عرق شما به دیگران شود. به همین دلیل، حتی زدن ماسک‌های فیلتردار توصیه نمی‌شود.

بهتر است چندین ماسک پارچه‌ای با خود همراه داشته باشید و اگر یک ماسک خیس شد یا در آن عطسه کردید؛ سریعا با ماسک تمیزی تعویض کنید و ماسک استفاده شده را احتما در سطل آشغال دربسته بیندازید.

 

 

دکتر دیوید نیومن، استادیار بهداشت عمومی از دانشگاه ایالتی Appalachian و مدیر آزمایشگاه پردیس تحقیقاتی کارولینای شمالی توصیه می‌کند از پارچه‌ها، ملافه‌ها، روکش‌های نازک، تی‌شرت و روبالشتی برای خودتان ماسک بسازید و مصرف کنید.

اندازه ماسک باید به گونه‌ای باشد که تمام دهان و بینی شما را بپوشاند. ماسک نباید زیاد سفت و محکم روی پوست صورت لمس شود.

زدن ماسک جایگزینی برای شستن دست‌ها نیست. بهتر است پس از هر بار دویدن و پیاده‌روی، دست‌ها خود را کامل با آب و صابون بشورید و ماسک استفاده شده را دور بیندازید یا اینکه براساس دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی خوب بشورید و خشک کنید و در جای تمیز نگه دارید.

توصیه کلی این است در مکان‌های شلوغ اصلا ورزش نکنید و پیاده‌روی یا دویدن را متوقف و به مکان‌های خلوت انتقال دهید. اگر هیچ مسیر خلوتی یافت نمی‌شود؛ بهتر است در خانه بمانید و از ورزش‌ها یا تمرین‌های جایگزین استفاده کنید.