کشور

کرونا، ویروس اعتمادساز! قدر مردم را بدانیم

کرونا، ویروس اعتمادساز!
قدر مردم را بدانیم

هر چند کرونا تا دوم اردیبهشت، جان بیش از ۵ هزار از هم میهنان ما را ستانده و خسارات فراوان به اقتصاد ملی وارد ساخته و روند عادی زندگی را تغییر داده و در ابعادی گسترده تر در دیگر کشورها نیز تلفات و صدمات بسیار به بار آورده اما گزاف نیست اگر گفته شود طی دو ماه گذشته، به عنوان یک مؤلفۂ اعتمادساز میان مردم و حاکمیت، نقش ایفا کرده است.

دو ماه است که مردم چشم به مراجع و منابع رسمی دارند و برنامه های روزانه خود را با آنچه اعلام می شود، هماهنگ می کنند.

اگر از آنان خواسته می شود روز ۱۳فروردین در خانه بمانند و به دامان طبیعت نروند، چنین می کنند و اگر خواسته می شود واحدهای تجاری را تا اول اردیبهشت، بسته نگاه دارند، نیز.

اگر قرار می شود آموزش فرزندان را به صورت آنلاین پی گیری کنند این همکاری صورت می پذیرد و با همۂ سم پاشی ها و تردید افکنی ها دربارۂ آمار رسمی مبتلایان، بهبود یافتگان و قربانیان، دو ماه است که ایرانیان گوش به اخبار ساعت ۱۴ سیما می سپارند تا خود از زبان سخن گوی وزارت بهداشت تازه ترین اخبار و عددها را بشنوند.

این نوشته داعیۂ آن ندارد که همه را چنین توصیف کند اما در مجموع می توان از اعتماد متقابل سخن به میان آورد که هم حاصل مشاهدۂ خدمات ارایه شده است و هم مقایسه با آنچه در پیش رفته ترین کشورهای صنعتی چون ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و خصوصا ایتالیا رخ داده است.

بمباران تبلیغاتی رسانه ای البته این بار دچار خطای فاحشی شده است. چون به مردم می گویند به چشم های خودتان اعتماد نکنید به آنچه ما می گوییم اعتماد کنید.

سناریوی بر هم زدن توازن سلامت و معیشت یا جان و نان نیز آن گونه که برخی در سر می پروراندند اجرا نشده است تا اگر مردم خانه نشین شدند بلوای نان به راه افتد و اگر راهی کار و کسب و خیابان، بیم جان.

این اعتماد متقابل را باید پاس داشت و مدیریت یک دست و متمرکز و با محوریت رییس جمهوری در جایگاه «رییس » جمهوری را باید ادامه داد و از تصمیمات تازه و در صورت لزوم،اتخاذ سیاست های مجدد سخت گیرانه نهراسید.

در این میان نوع هزینه کرد ۵۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان اختصاص یافته برای جبران کسب و کار های آسیب دیده نیز می تواند هم اعتماد سازی را افزون تر کند و هم خدای ناکرده به اعتماد سوزی بینجامد.

راضی ساختن قشر یا اقشار خاص کفایت نمی کند و تجربه پرداخت به سپرده گذاران مال باخته موسسات مالی اعتباری را نباید از یاد برد که گرچه گروهی را خشنود ساخت ولی دیگرانی ابراز نارضایتی کردند.

کرونا، با همۂ وجوه منفی قابلیت اعتمادسازی متقابل مردم و کار به دستان را نیز به نمایش گذاشته است.

این قابلیت، پاس داشتنی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا