رفتن به بالا
جستجوی ساده جستجوی پیشرفته


قیمت کنونی ارز مبتنی بر متغیرهای بنیادین اقتصادی نیست

قیمت کنونی ارز مبتنی بر متغیرهای بنیادین اقتصادی نیست هادی حق شناس، در روزنامه تعادل نوشت: واقعیت قیمت ارز به ۲ دلیل نمی‌تواند این عددی باشد که امروز در بازار مشاهده می‌کنیم. یکی اینکه مابه‌التفاوت تورم داخلی به تورم کشورهایی که با آنها مبادله اقتصادی داریم، نمی‌تواند عامل افزایش این اندازه فعلی در بازار ارز […]

قیمت کنونی ارز مبتنی بر متغیرهای بنیادین اقتصادی نیست

هادی حق شناس، در روزنامه تعادل نوشت:

واقعیت قیمت ارز به ۲ دلیل نمی‌تواند این عددی باشد که امروز در بازار مشاهده می‌کنیم. یکی اینکه مابه‌التفاوت تورم داخلی به تورم کشورهایی که با آنها مبادله اقتصادی داریم، نمی‌تواند عامل افزایش این اندازه فعلی در بازار ارز باشد.

نکته دوم این است که با این نرخ تورم در بازار، تولید کالاهایی که بخشی از مواد اولیه یا کالاهای واسطه‌ای آن از خارج وارد می‌شود امکان نخواهد داشت. به عبارت ساده‌تر، تولید نسبت به این نرخ ارز کشش لازم را ندارد و تداوم آن ممکن نخواهد بود در حالی که یک چنین شرایطی حاکم نیست. بنابراین به نظر می‌رسد که قیمت فعلی دلار در بازار بیشتر ناشی از انتظارات تورمی جامعه است؛ نه متغیرهای بنیادین اقتصادی.در واقع متغیرهای بنیادین اقتصادی کشورمان به صورتی نیست که خروجی آن یک چنین قیمت ارزی باشد.

این اتفاقی که چند روز گذشته حادث شد و امریکایی‌ها به‌زعم خودشان تحریم‌های ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ را که موسوم به برجام بود را بازگرداندند، اگر این موضوع واقعا در افزایش نرخ ارز اثرگذار بود ما بایستی یک جهش قابل توجه در نرخ ارز را در روز گذشته تجربه می‌کریم که عملا نوسان معناداری در بازار ارز ندیدیم.

مساله این است که تحریم‌های امریکا حداکثر اثرات ممکن را بر بازارها گذاشته و کرونا هم اثرات حداکثری خود را گذاشته است.

به نظر می‌رسد که نباید اقتصاد ایران بعد از این التهابات دوباره دچار شوک یا نوسانات شدید بشود.