رفتن به بالا
جستجوی ساده جستجوی پیشرفته


گزارش گفت و گویی با جوانترین کارآفرین و مدیرعامل حوزه سلامت

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  در این گزارش گفت و گویی با جوانترین کارآفرین و مدیرعامل حوزه سلامت را می خوانید. -برای شروع لطفا درباره خودتون بگید و اینکه در چه رشته ای تحصیل کردید؟ سلام بنده امیرحسین اناری هستم. داروسازی را در دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران و MBA را […]

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  در این گزارش گفت و گویی با جوانترین کارآفرین و مدیرعامل حوزه سلامت را می خوانید.

-برای شروع لطفا درباره خودتون بگید و اینکه در چه رشته ای تحصیل کردید؟

سلام بنده امیرحسین اناری هستم. داروسازی را در دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران و MBA را در دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران گذراندم. البته در داروسازی در حال گذراندن تز پایانی هستم. در مورد خودم هم دغدغه اصلی ام ارزش آفرینی و کارآفرینی و ایجاد تغییرات بنیادین در حوزه سلامت است و سال هاست از همان ابتدای دوران دانشجویی با این دغدغه فعالیت حرفه ای ام رو آغاز کرده ام. در شرکت های مختلف در کنار بزرگان این حوزه یاد گرفتم و الان هم در حال آموختن هستم.

-این درست است که به شما لقب جوانترین کارآفرین و مدیرعامل حوزه سلامت را داده اند؟

دوستان لطف دارند از خود آنهایی که این را گفته اند باید بپرسید.

-لطفا بفرمایید شرکت شما با چه هدفی تاسیس شده و در حال حاضر چند نفر مشغول به کارند و از چه رشته هایی؟

در واقع قبل از تاسیس سورنا فارمدپارس بنده کسب و کارهای دیگری را راه اندازی کرده بودم که هریک بنا به دلایلی به نتایج مورد نظر نرسیدند و نهایتا با تجربه ای آنها تصمیم به تاسیس یک کسب و کار جدید در فضای جدید با فرهنگ جدید را گرفتیم. هدف غایی و در حال انجامِ کسب و کار ما خدمات به کسب و کارهای دیگر حوزه سلامت و افراد حاضر در حوزه سلامت است که نهایتا خدمت رسانی در جهت ارتقا سلامت جامعه است. در حال حاضر ۴۰ نفر از رشته های مختلف مثل داروسازی، بیوتکنولوژی، پزشکی، پرستاری، رشته های فنی و مدیریتی و برنامه نویسی تا گرافیک و هنری و غیره مشغول به کار هستند و ان‌شاءالله در ۱۴۰۰ سایز کمپانی ما بیش از ۴ برابر اندازه حاضر خواهد بود.

-سورنا فارمد قرار است چه کاری در حوزه دارو انجام دهد و چه ضرورتی برای تاسیسش وجود داشت؟

اساسا فعالیت ما صرفا در حوزه دارو نیست ولی بخشی از فعالیت های ما در صنعت داروست، مستقیما در حوزه دارو با شرکت های مختلف در جهت فعالیت های خدماتی به آنها همکاری می کنیم که به نظرم اگر به سایت سورنا فارمد بروید SURENAPHARMED.COM بطور کامل شرح فعالیت های آنها قرار داده شده است اما جذابترین قسمت فعالیتهای ما که بخش نوآورانه ماجراست و تا به امروز اتفاقات بسیارخرسندی رخ داده پورتفولیوی سورنا فارمد است. در پورتفولیوی سورنا فارمد ما سورنا آکادمی WWW.SURENA.AC را داریم که بعنوان اولین و بزرگترین پلتفرم تخصص آموزش حوزه سلامت کار خودش را به صورت بین المللی  انجام می دهد. به غیر از آن سورنا ونچرز وجود دارد که اولین پلتفرم تخصصی جذب ایده تیم و سرمایه گذاری در حوزه سلامت است که منتورهای بسیار زیاد در حوزه های مختلف و سرمایه گذارانی که خود آنها بزرگترین شرکت های این حوزه را دارند حضور دارند. همچنین سورنا تاک وجود دارد که به عنوان یک رسانه تخصصی تصویری در حوزه سلامت عمل می کند و سورنا تلنت است که انشاالله تا پایان سال ۹۹ راه اندازی تکنیکال آن را خواهیم داشت و به صورت تخصصی در حوزه جذب و استخدام حوزه سلامت فعالیت خواهد کرد. در مورد ضرورتی هم که فرمودید ببینید حوزه خدمات در کشور ما کم کم دارد جای خودش را باز می کند و از بیزینس های دیگر شروع شده ما در حوزه سلامت و دارو خیلی جای کار در حوزه خدمات داریم و خواستیم این خلاء را پر کنیم. امیدوارم که این کار را توانسته باشیم انجام دهیم.

-سورنا آکادمی با توجه به هویتش و شرایط کرونا چه کارایی دارد؟

ببینید سورنا آکادمی الان بعنوان یک برند در حوزه آموزش تخصصی سلامت شناخته می شود. ما قبل از پاندمی استارت پروژه آکادمی را زدیم و از دغدغه های اصلی مان بود و از دانشگاه افراد با استعداد را آوردیم و در کنار افراد حرفه ای قرار دادیم که تا به امروز بیش از ۶۰۰۰ نفر در این رویدادها که تماما بصورت آنلاین بوده شرکت کرده اند. ما بیش از ۱۰۰ مدرس از صنعت و دانشگاه داشته ایم و بیش از ۹۰ رویداد آنلاین در ۹ ماهه اول ۹۹ برگزار کردیم یعنی تقریبا هر سه روز یک رویداد جدید با موضوع جدید و نوآورانه که به واقع بسیار از لحاظ اجرایی کاری سخت است که تیم بی نظیر سورنا آکادمی با حمایت دپارتمان های سورنا فارمد این کار بزرگ را انجام دادند. ما کار اصلی که انجام دادیم این بود که در حوزه سلامت خلاء ارتباط بین صنعت و دانشگاه و مهارت هایی که افراد نیاز دارند مستقیما آموزش ببینند و نه در صنعت و نه در دانشگاه آموزش نمی بینند را پر کردیم. حتما پیشنهاد می کنم مخاطبین عزیز سری به سایت SURENA.AC بزنند تا حداقل از دوره های رایگان بسیاری که آنجا قرار داده شده است استفاده کنند. چون ما به مسئولیت اجتماعی هم بسیار توجه کردیم و دوره های بسیاری را رایگان اجرا کردیم. بعلاوه آنکه تعداد بسیار زیادی را هم تا به امروز بورسیه سورنا آکادمی کرده ایم تا بدون پرداخت هزینه ای با توجه به شرایطی که دارند از آموزش ها بهره ببرند. در مورد پاندمی هم خب بالاخره سعی داشتیم در نبود فعالیت های به مانند گذشته دانشگاهی و غیره از فرصت بوجود آمده برای افراد استفاده کنیم و ما کلی رویداد حضوری تعریف کرده بودیم که با شروع پاندمی سریعا تغییر رویه دادیم و آنها رو آنلاین برگزار کردیم.

-سورناتاک دنبال چه هدفی است و تاکنون چه کالبدشکافی هایی در مارکت دارو انجام داده است؟

هدف اساسا بررسی وقایع و حقایق حوزه سلامت و داروست و کاری که تا به امروز انجام شده این است که سعی شده با تمامی افراد با تنوع های فکری و نگرشی که دارند صحبت شود و انتقاداتی که دارند شنیده شود تا نهایتا فرهنگ فضای انتقادی ایجاد شود تا بعد از آن بتوانیم در این حوزه که بخش استراتژیک کشورمان است از خِرد جمعی برای تصمیم گیری ها استفاده شود. ما سورنا تاک را با مدیران و کارآفرینان ارشد حوزه دارو و سلامت آغاز کردیم چه در بخش خصوص و چه دولتی و فیدبک های خوبی داشته ایم تا به امروز البته که بسیار مورد حمله هم قرار گرفته ایم.

-سورناتاک بلندگوی مافیای داروست یا مبارزه با مافیا؟

ببینید رسالت ما مشخص است و ماجرای “هر کسی از ظن خود شد یار من” اینجا وجود دارد. قطعا در این سلسله گفتگوها خیلی ها مواردی را می بینند و می شنوند که به مذاق آنها خوش نمی آید ولی ما همیشه اعلام کردیم هرکسی با هر طرز فکری علاقه مند است می تواند جلوی دوربین سورنا تاک بنشیند و به سوالات پاسخ بدهد. پس رسالت ما نه بلندگوست و نه مبارزه. رسالت ما شفاف سازی واقعی و نگاه از یک لنز دیگر به ماجراست از زبان افراد دخیل در بسیاری از اتفاقات.

-چقدر معتقدید مافیا در دارو وجود دارد؟ اصلا این اصطلاح از کجا آمده است؟

ببینید مسائل حوزه دارو و سلامت مسائلی حاکمیتی و استراتژیک هستند و خود حاکمیت به شدت این موارد را رصد می کند. در مملکت ما هر از چندگاهی رسانه ها برروی برخی موارد آنقدر مانور می دهند که بیشتر آن جو رسانه ای است؛ از مافیا گرفته تا سلطان فلان و غیره. به نظرم خیلی از مسائل واقعا اینطور نیست.

-بعنوان رسانه ای که می خواهید دیده بان حوزه دارو باشید چقدر بی طرفید؟

اول اینکه ما رسالتمان را دیده بان بودن نگذاشتیم و در سوالات قبل رسالتمان را خدمتتان عرض کردم اما در مورد بی طرفی می توانید از افراد مختلف با نگرش های مختلف که با آنها صحبت کردیم بی طرفی را ببینید. بعلاوه اینکه بارها کتبا و شفاها از افراد بسیاری دعوت کرده ایم که حضور پیدا کنند. خیلی از افراد حاضرند به گفتگو بنشینند ولی جلوی دوربین نه ولی با این حال ما تمام سعی مان را می کنیم تا بی طرف بودن خودمان را ادامه دهیم و قطعا همینطور خواهد بود.

-سورنا ونچرز دنبال چه هدفی است و تا حالا چه کرده اید؟

ما در سورنا ونچرز SURENA.VC سایکل های خودمان را آغاز کردیم. ما از یک طرف تعداد زیادی سرمایه گذار و افراد تاثیرگذار را با تنوع گرایشات و حوزه های مختلف جمع کردیم و از طرف دیگر در حال جمع آوری کسب و کارهای کوچک، استارتاپ های حوزه سلامت و افراد با ایده های خوب هستیم که در قالب سایکل های مختلف بطور تخصصی این اتفاق می افتد و بستری هستیم برای ارتباط اینها با هم. بعلاوه اینکه امیدواریم بتوانیم در ماه های آینده اولین صندوق سرمایه گذاری جسورانه این حوزه را هم راه اندازی کنیم که در اینصورت در بحث کارآفرینی و ارزش آفرینی بسیار تسهیل خواهد شد. ما در کشورمان محکومیم که بحث کارآفرینی را ترویج دهیم وگرنه بسیاری از افراد خوش فکر و صاحب ایده مهاجرت خواهند کرد و در آینده به شدت با این روالی که می بینیم در تامین نیروی انسانی خوش فکر و خلاق و سازنده دچار مشکل خواهیم شد.