رفتن به بالا
جستجوی ساده جستجوی پیشرفته


علی لاریجانی به شورای نگهبان: یک کلام بگویید بنا داشتیم شما را حذف کنیم

علی لاریجانی به شورای نگهبان: یک کلام بگویید بنا داشتیم شما را حذف کنیم بعد از تقاضای علی لاریجانی از شورای نگهبان برای اعلام دلایل ردصلاحیت او در انتخابات ۱۴۰۰، نامه‌ای از دبیر شورای نگهبان، منتشر شده که دلایل ردصلاحیت علی لاریجانی را اعلام کرده است. علی لاریجانی هم جوابی تند به این نامه داده […]

علی لاریجانی به شورای نگهبان: یک کلام بگویید بنا داشتیم شما را حذف کنیم

بعد از تقاضای علی لاریجانی از شورای نگهبان برای اعلام دلایل ردصلاحیت او در انتخابات ۱۴۰۰، نامه‌ای از دبیر شورای نگهبان، منتشر شده که دلایل ردصلاحیت علی لاریجانی را اعلام کرده است. علی لاریجانی هم جوابی تند به این نامه داده است.

شورای نگهبان از جمله دلایل ردصلاحیت علی لاریجانی به این‌ها اشاره کرده است:

مواضع سیاسی و اظهارات در موضوعات و مقاطع مختلف از جمله فتنه سال ۱۳۸۸

مداخله یکی از فرزندان در قرارداد‌های خدماتی و ساختمانی مجلس شورای اسلامی در زمان ریاست بر مجلس.

اقامت و ادامه تحصیل برخی از منسوبین درجه یک در کشور معاند انگلیس برخلاف مصوبه لازم‌الاجرای شورایعالی امنیت ملی

سفر‌های متعدد اعضای خانواده به خارج از کشور از جمله اروپا و آمریکا و اقامت فرزند دیگر در آمریکا.

عدم رعایت اصل ساده‌زیستی مسئولان.

سهیم‌بودن در بخش‌هایی از نابسامانی و وضع نامطلوب موجود در دولت مستقر.

بخش‌هایی از پاسخ‌های لاریجانی هم بدین شرح است:

شورای نگهبان در مورد دلیل دیگر رد صلاحیت مرقوم داشتند: «مواضع سیاسی و اظهارات در موضوعات و مقاطع مختلف از جمله فتنه ۱۳۸۸». از گزاره های عجیب روزگار ما همین ادعا است. یک کلام بگویید بنا داشتیم شما را حذف کنیم در این صورت، حداقل جمله‌ای معنادار ایراد کرده بودید.

بنده از ابتدای انقلاب درباره روحانیت، ولایت فقیه، امام (رحمت الله علیه) حضرت آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی) دفاع مقدس، مساله هسته‌ای، مسائل بین المللی، آمریکا، اروپا، مسائل منطقه‌ای لبنان، عراق، سوریه، فلسطین، جنگ ۳۳ روزه، ضد انقلاب، مسائل و مشکلات اقتصادی و صدها موضوع سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی نظر داده ام کدام یک اشکال داشته که باعث رد صلاحیت بنده شده است؟

آن‌قدر آقایان تدارکاتچی اطلاعات برای شورای نگهبان در کار خویش عجله داشتند که برحسب اطلاع موثق، اتهام دیگری نیز در روز بررسی صلاحیت اینجانب در شورا مطرح شد و آن شراکت پسر بنده با پسر آقای غلامحسین کرباسچی است.

اولا: فرزندانم هیچ فعالیت اقتصادی ندارند. ثانیا سندی که طراحان به آن استناد کردند صرفا شباهت اسمی بوده، ثالثا: آقای کرباسچی به گفته خودشان اساسا پسری ندارند که بخواهند با فرزند اینجانب شراکت داشته باشد. آیا عده‌ای با دادن چنین اطلاعات مضحکی به دنبال لطمه زدن به جایگاه شورای نگهبان نیستند؟

از طرفی مساله به همین نگاه هم مربوط است. با این استدلال شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید باهنر و شهید مفتح (رحمه الله علیهم) همگی رد صلاحیت می‌شدند، چون در خانه های شخصی در شمیرانات زندگی می‌کردند و احتمالا بعضی از آن‌ها به خارج سفرهایی رفته‌اند.

آقایان فکر می‌کنند انقلابی بودن به این‌هاست. زهد به نداشتن نیست. به تعلق خاطر نداشتن به دنیاست. این‌که بنده در ورود به انتخابات عرض کردم انقلابی بودن را بر مبنای افکار بزرگان صدر انقلاب نظیر شهید مطهری (رحمه الله علیه) قبول دارم به این جهت بود که آن‌ها دچار ریاکاری نشدند و حاق دین را با عقلانیت کشف می کردند و بنده ان‌شاءالله تربیت شده این مکتب فکری هستم /شرق