رفتن به بالا
جستجوی ساده جستجوی پیشرفته


واکنش انتقادی وزارت خارجه به بیانیه افغانستان درباره حقابه هیرمند

واکنش انتقادی وزارت خارجه به بیانیه افغانستان درباره حقابه هیرمند حاکمان افغانستان در یکسال و نیم گذشته، اگرچه بارها بر پایبندی به تعهدات خود طبق معاهده تاکید کرده‌اند، اما در عمل، تعهدات ناشی از معاهده را اجرا نکرده و در رهاسازی و تامین حقابه ایران، همکاری لازم را به عمل نیاورده و حقابه قانونی ایران […]

واکنش انتقادی وزارت خارجه به بیانیه افغانستان درباره حقابه هیرمند

حاکمان افغانستان در یکسال و نیم گذشته، اگرچه بارها بر پایبندی به تعهدات خود طبق معاهده تاکید کرده‌اند، اما در عمل، تعهدات ناشی از معاهده را اجرا نکرده و در رهاسازی و تامین حقابه ایران، همکاری لازم را به عمل نیاورده و حقابه قانونی ایران را تحویل نداده‌اند.

اعلامیه مورخ ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ طرف افغانستانی  درباره حقابه هیرمند حاوی مطالب متناقض و نادرست بوده و وزارت امور خارجه ایران آن را قویا رد می‌‌کند.

تا زمانی که به کارشناسان ایران اجازه داده نشود که طبق معاهده هیرمند، از مسیر و بالادست هیرمند بازدید کنند، هرگونه اظهارنظر در خصوص کاهش آب هیرمند پذیرفته نیست.

تداوم آبگیری بند انحرافی کمالخان و انحراف مسیر طبیعی رودخانه هیرمند و بر هم زدن شرایط رودخانه نقض صریح معاهده هیرمند بوده و نمی‌توان با صدور بیانیه‌های سیاسی، توجیهی برای آن یافت.