رفتن به بالا
جستجوی ساده جستجوی پیشرفته


افرادى كه عاشق بازيگرها و خواننده‌هاى سلبريتی می‌شوند، ضريب هوشی پايينترى دارند!

افرادى كه عاشق بازيگرها و خواننده‌هاى سلبريتی می‌شوند، ضريب هوشی پايينترى دارند! تحقیقی که توسط محققان مجارستانی‌ در مجله روانشناسی BMC Psychology منتشر شده نشان می‌دهد علاقه ی بیش از حد به سلبریتی‌ها و افراد معروف ممکن است با ضریب هوشی پایین‌تر مرتبط باشد. این مطالعه نشان می‌دهد افرادی که به شدت جذب اخبار و […]

افرادى كه عاشق بازيگرها و خواننده‌هاى سلبريتی می‌شوند، ضريب هوشی پايينترى دارند!

تحقیقی که توسط محققان مجارستانی‌ در مجله روانشناسی BMC Psychology منتشر شده نشان می‌دهد علاقه ی بیش از حد به سلبریتی‌ها و افراد معروف ممکن است با ضریب هوشی پایین‌تر مرتبط باشد. این مطالعه نشان می‌دهد افرادی که به شدت جذب اخبار و زندگی شخصی سلبریتی‌ها می‌شوند، در تست‌های شناختی ضعیف‌تر عمل می‌کنند. محققان با بررسی ۱۷۶۳ فرد بالغ به این نتیجه رسیدند که بین “پرستش سلبریتی‌ها” و کاهش ضریب هوشی و ادراکی ارتباط مستقیم وجود دارد.

شرکت‌کنندگان در این تحقیق پرسش‌نامه‌ای را با عنوان “مقیاس نگرش به سلبریتی‌ها” تکمیل کردند که شامل سوالاتی برای سنجش میزان علاقه آن‌ها به زندگی سلبریتی‌ها بود. برخی از این سوالات شامل مواردی مانند “آیا اغلب احساس می‌کنید که باید عادتهای زندگی شخصی سلبریتی مورد علاقه خود را بدانید؟” و “اگر سلبریتی مورد علاقه شما از شما بخواهد یک کار غیرقانونی انجام دهید، آیا احتمالاً این کار را انجام می‌دهید؟” بودند. علاوه بر این، شرکت‌کنندگان در دو آزمون شناختی شامل تست واژگان و تست جایگزینی نماد شرکت کردند.

نتایج نشان داد افرادی که امتیاز بالاتری در مقیاس علاقه به سلبریتی‌ها داشتند، به طور متوسط در آزمون‌های هوشی ضعیف‌تر بودند. به عبارتی، هر چه فرد بیشتر به جزئیات زندگی سلبریتی‌ها توجه می‌کرد، عملکرد هوشی او کاهش می‌یافت. با این حال، محققان تأکید کردند که این مطالعه نمی‌تواند به طور قطعی مشخص کند که آیا افراد با توانایی شناختی پایین‌تر خود به خوپ به سمت این علاقه ها کشیده می‌شوند یا این یک تصمیم ارادی است.

پژوهشگران توصیه کردند که افراد احساسات خود را نسبت به سلبریتی‌ها تحت کنترل داشته باشند و از بروز علاقه افراطی جلوگیری کنند، زیرا این علاقه ممکن است بر سلامت ذهنی و عملکرد شناختی آن‌ها تأثیر منفی بگذارد