ارزشمندترین منبع دنیا دیگر نفت نیست، Data است!
ارزشمندترین منبع دنیا دیگر نفت نیست، Data است! مجله اکونومیست در مقاله ای جدید و جذاب ارزشمندترین منبع دنیا را Data اعلام کرد. ۵ شرکت (گوگل، آمازون، اپل، فیسبوک و مایکروسافت) ارزشمندترین بنگاهها در دنیا هستند. سودهایشان سرسامآور است: آنها رویهمرفته ۲۵ میلیارد دلار سود خالص در فصل اول سال ۲۰۱۷ جمع کردند. نیمی از […]
ارزشمندترین منبع دنیا دیگر نفت نیست، Data است!
مجله اکونومیست در مقاله ای جدید و جذاب ارزشمندترین منبع دنیا را Data اعلام کرد. ۵ شرکت (گوگل، آمازون، اپل، فیسبوک و مایکروسافت) ارزشمندترین بنگاهها در دنیا هستند. سودهایشان سرسامآور است: آنها رویهمرفته ۲۵ میلیارد دلار سود خالص در فصل اول سال ۲۰۱۷ جمع کردند. نیمی از تمام دلارهایی که در آمریکا آنلاین خرج میشوند، نصیب آمازون میشود. تقریباً تمام رشد درآمد در حوزۀ تبلیغات دیجیتال در آمریکا در سال گذشته، مدیون گوگل و فیسبوک است
یک قرن قبل، منبع مد نظر نفت بود. اکنون غولها به نگرانی های مشابهی دامن زدهاند که به “دادهها” “Data”مربوط میشود، یعنی به نفتِ عصر دیجیتال!
کنترل شرکتهای اینترنتی بر دادهها، قدرت شگرفی به آنها میدهد. الگوهای قدیمی دربارۀ رقابت که در عصر نفت تدوین شدند، در آنچه به «اقتصاد دادهمحور» مشهور شده منسوخ به نظر میآیند. به رویکرد جدیدی نیاز است