رفتن به بالا
جستجوی ساده جستجوی پیشرفته


نادرترین و گران قیمت ترین مدلهای کلاسیک فراری در جهان

از سال ۱۹۴۷ که خودورسازی فراری پا به عرصه نهاد تا کنون این شرکت همواره به تولید زیباترین و گرانقیمت ترین خودروهایی که انسان به چشم دیده مبادرت ورزیده است. این شرکت به یکی از بزرگترین شرکتهای تولید خودروهای لوکس و اتومبیل های مخصوص مسابقه در جهان تبدیل شده و همواره نیز در این عرصه […]

از سال ۱۹۴۷ که خودورسازی فراری پا به عرصه نهاد تا کنون این شرکت همواره به تولید زیباترین و گرانقیمت ترین خودروهایی که انسان به چشم دیده مبادرت ورزیده است. این شرکت به یکی از بزرگترین شرکتهای تولید خودروهای لوکس و اتومبیل های مخصوص مسابقه در جهان تبدیل شده و همواره نیز در این عرصه ها یک گام از رقبای خویش پیشی گرفته است. انزو فراری که همواره سودای تولید خودروهای مجلل، گرانقیمت و بسیار سریع را در سر داشت این شرکت را بنیانگذاری کرد.

انزو در تمام عمر خود شیفته ی خودروهای مسابقه ای، رانندگی و مهندسی موتور اتومبیل بود. او همچنین تجاربی در زمینه ی آزمایش موتور خودروها در شرکت های مختلف اتومبیل سازی در سراسر ایتالیا داشت. به عنوان نمونه، او مدتی در شرکت خودروسازی آلفا رومئو کار می کرد که یکی از برجسته ترین خودروسازی های دوران خود به حساب می آمد و همچنان امروزه یکی از مهمترین خودروسازان ایتالیایی در جهان است. انزو بیش از دوسال با آنها همکاری داشت. پس از آن او مدتی به تهیه و تامین قطعات خودرو برای چند شرکت مختلف پرداخت و در نهایت در سال ۱۹۴۳ او نخستین اتومبیل خود را ساخت و آن را تیپ ۸۱۵ نامید. این خودرو رسما نخستین خودروی فراری جهان لقب گرفت. او بالاخره شرکت خود را با نام فراری در سال ۱۹۴۷ رسما بنیان گذاشت و از آن زمان تا کنون شرکت فراری از آن زمان به تولید خودروهای بسیار مجلل و بسیار پر سرعت مشغول بوده است.

در حال حاضر شرکت فراری در مالکیت شرکت فیات قرار دارد که خود یکی دیگر از شرکت های خودروسازی ایتالیایی است. با اینحال دوران طلایی فراری همواره ادامه داشته است. خودروهای تولید این شرکت همواره مسابقات سرعت جهانی را فتح کرده و در رقابت های مختلف تیمهای معتبر از محصولات این شرکت برای شرکت در مسابقات استفاده می کنند. فراری را نباید تنها یک شرکت خودروساز دانست. فراری یک نماد است. این شرکت تنها با روشهای بازاریابی و تبلیغاتی به این جایگاه دست نیافته بلکه کیفیت خودروهای آن، آن را به این روز رسانده است. همانطور که گفته می شود، جای شگفتی نیست که همه ی محصولات این شرکت از روز نخست همواره گران و مجلل بوده اند. با اینحال آنچه در پی می آید، فهرستی است که در آن ما نگاه گذرایی به ۱۰ نمونه از گرانقیمت ترین مدل های کلاسیک تولید شده توسط فراری می اندازیم

۱۰. ۱۹۷۵ فراری ۳۰۸ جی تی بی

 

 

این خودرو یکی از ارزان قیمت ترین خودروهای کلاسیک فراری از روز نخست تا کنون محسوب می شود. با اینحال قیمت آن همچنان در مقایسه با بسیاری از خودروها بسیار بالاست. فراری ۳۰۸ جی تی بی (۳۰۸ GTB) هنگامی به شهرت جهانی دست یافت که تیم مگنوم (به رانندگی تام سلک) آن را به عنوان خودروی منتخب خود برای شرکت در مسابقات جهانی برگزید. در تبلیغات تلویزیونی دهه ی ۱۹۸۰ تیم سرعت مگنوم پی آی این مدل فراری همواره به رخ جهانیان کشیده شد و همین موضوع باعث شد قیمت آن به چند صد هزار دلار برسد.

۹. ۱۹۵۳ فراری ۳۷۵ آمریکا

 

 

فراری ۳۷۵ آمریکا (Ferrari 375 America) با برخورداری از یک موتور لامپردی (Lampredi) با قدرت بیش از ۲۹۶ اسب بخار در زمان خود یک مدل بسیار برجسته به حساب می آمد. ولی دلیل اصلی که باعث می شد ۳۷۵ بسیار گرانقیمت باشد این بود که تنها ۱۱ نسخه از این مدل تولید و در جهان عرضه شد بیشتر آنها هم در همان سال ۱۹۵۳ و تعداد اندکی نیز در سال ۱۹۵۴ تولید شدند. در نتیجه هر یک نسخه ی آن قیمتی بالاتر از یک میلیون دلار پیدا کرده است.

۸. ۱۹۶۶ فراری ۳۳۰ پی۳

 

فراری ۳۳۰ پی ۳ (P3) منحصر به فرد است چرا که سریعترین مدل فراری محسوب می شود که دارای درهایی است که به جای آلومینیوم از جنس فایبرگلاس است. همچنین این خودرو به این دلیل منحصر به فرد محسوب می شود که کلاچ دنده ی آن که به صورت دستی تعویض می شود به جای آن که بین موتور و جعبه دنده قرار داشته باشد، در پشت جعبه دنده قرار گرفته است. تنها یک صندلی هم در این مدل تعبیه شده که آن هم در نزدیکی مرکز اتومبیل قرار گرفته است. آنقدر صندلی آن به نرمی به عقب می خوابد که هنگامی که سوار آن می شوید احساس می کنید که درون آن دراز کشیده اید به جای آن که حس کنید در آن نشسته اید.

 

۷. ۱۹۵۸ فراری ۴۱۲ اس

 

 

فراری ۴۱۲ اس (۴۱۲ S) سرگذشتی پر دردسر داشته و این که تولید و استفاده از آن ادامه پیدا کرد چیزی شبیه یک معجزه بود. به علاوه این خودرو به یکی از گرانقیمت ترین خودروهای این شرکت در طول تاریخ بدل شد. این خودرو در نخستین نمایش خود در مسابقات حضوری ناموفق داشت و عرصه را به رقبای خود واگذار کرد. بلافاصله خودرو را به شرکت فراری بازگرداندند و آینده ی آن در هاله ای از ابهام قرار گرفت. فراری به تغییراتی در خودرو دست زد و با این تغییرات و همچنین افزوده شدن ترمزهای دیسکی خودرو توانست نمایش روان تری را از خود بروز دهد و در رقابتهای جایزه بزرگ ۱۹۶۰ در لس آنجلس رکوردی بالاتر از ۲۹۰ کیلومتر برساعت را در میدان مسابقه به ثبت برساند. همچنان به همین دلیل است که این خودرو از قیمت بالایی در جهان برخوردار بوده و یکی از به یاد ماندنی ترین مدلهای فراری در تاریخ محسوب می شود.

۶. ۱۹۵۳ فراری ۳۴۰

 

تنها سه نسخه از فراری ۱۹۵۳ ۳۴۰ (۱۹۵۳ Ferrari 340) ساخته شده و در جهان موجود است. به همین دلیل این خودرو یکی از نادرترین خودروها نه فقط در میان مدلهای تولید شرکت فراری بلکه در میان همه ی خودروها به حساب می رود. این خودرو نخستین بار در سال ۱۹۵۳ در رقابتهای سرعت شرکت کرد ولی در ابتدا پایین تر از انتظار ظاهر شد و نتوانست مقامی بهتر از پنجمی را در هر دور از مسابقه کسب کند. فراری موتور آن را تقویت کرد و آن را تا بیش از ۳۷۵ اسب بخار ارتقاء داد. پس از آن بود که ۳۴۰ میدانهای مسابقه را به تسخیر خود درآورد و در سرتاسر اروپا مسابقات متعددی را از آن خود ساخت و به مدال طلا دست یافت. اندکی بعد این خودرو به فردی در ایالات متحده فروخته شد. تا چندین سال پس از آن نیز به شرکت در مسابقات سرعت ادامه داد.

 

۵. ۱۹۷۵ فراری ۶۲۵

 

 

این مدل فراری بسیار سبک است و وزن آن کمتر از یک تن است. با اینحال چنین خودروی کوچکی بیش از ۳۲۰ اسب بخار قدرت موتور داشته و موتور آن از نمونه های وی ۱۲ است. در زمان خود این خودرو یکی از سریعترین خودروهای جهان بود و به دلیل طراحی پیچیده و چشم نوازش به سرعت شهرت جهانی یافت. این خودرو در یک حراجی در موناکو در سال ۲۰۱۲ به قیمتی بیش از ۶ میلیون دلار به فروش رسید و تنها دو نسخه از آن تولید شده است و به همین دلیل یکی از کمیاب ترین خودروهایی است که در جهان تولید شده است.

 

۴. ۱۹۵۹ فراری جی تی ۲۵۰

 

 

فراری جی تی ۲۵۰ که مجهز به یک موتور وی ۱۲ است در دو مدل تولید شده که یکی از آن ها برای مسابقات سرعت و دیگری برای استفاده در جاده طراحی شده اند. شرکت فراری در دهه ی ۱۹۵۰ پول و زمان زیادی را صرف کرد تا این محصول به مرحله ی تولید برسد. و تا آغاز دهه ی ۱۹۶۰ این اتفاق نیفتاد. این خودرو به محض رونمایی شهرت جهانی یافت و به زودی میادین مسابقه و جاده های بین المللی را زیر نگین خود آورد.

۳. ۱۹۶۱ فراری ۲۵۰ اسپایدر

فراری ۲۵۰ اسپایدر (Ferrari 250 Spyder) با نمایش در فیلم مشهور تعطیلات فری بوئلر که در ابتدای دهه ی ۱۹۸۰ تولید شد شهرت جهانی یافت. ولی گذشته از این فیلم اسپایدر ۲۵۰ به این دلیل دارای شهرت است که تنها ۵۰ نسخه از آن در جهان تولید و عرضه شده است. این خودرو دارای ۲ صندلی است که یکی طول بیشتر داشته و دیگری قابلیت تغیر شکل دارد. این خودرو مجهز به یک موتور وی ۱۲ با ظرفیت ۳ لیتر است که دنده ی ۴ گانه ی استاندارد آن قابلیت تعویض دستی دارد. تعداد اندکی از نمونه های این خودرو در حراجی سال ۲۰۰۸ به فروش رسید که متوسط قیمت هرکدام از مرز ۱۳ میلیون دلار گذشت. بازیگر سرشناس هالیوود کریس اوانز یک نمونه از این خودرو را از دیگر بازیگر سرشناس آمریکایی جیمز کوبورن خریداری نمود. چنان که به نظر می رسد در حال حاضر هیچ نسخه ای از این مدل خودرو برای حراج در جهان وجود ندارد. شنیده می شود که شرکت فراری قصد دارد نمونه ی به روز شده ی این مدل کلاسیک خود را تولید و روانه بازار کند ولی هنوز از منابع رسمی شرکت چیزی در این باره اعلام نشده است.

۲. ۱۹۵۷ فراری تستا روزا

 

 

فراری ۱۹۵۷ تستا روزا ۲۵۰ (Ferrari 250 Testa Rossa) اخیرا در یک حراجی در اواخر آگوست سال ۲۰۱۱ به قیمتی بیش از ۱۶ میلیون دلار به فروش رسید. این خودرو در مسابقات سرعت لامانس در سال ۱۹۵۸ شرکت نمود و از آن زمان به بعد در بسیاری از مسابقات سرعت به برتری دست یافت. فراری بسیاری از نمونه های این مدل را که در شرایط مناسبی قرار داشتند فراخواند و به بازسازی و بهینه سازی آنها پرداخت از جمله رنگ آن ها را تجدید کرد. این نمونه های بازسازی شده تقریبا شبیه مدل صفر خودرو شدند و همین موضوع باعث شده که قیمت آنها افزایش سرسام آوری یافته و به مرز ۱۶ میلیون دلار برسد. تستا روزای ۲۵۰ که در سال ۲۰۱۱ در حراجی به نمایش در آمد با نمونه ی اولیه ی آن که در سال ۱۹۵۷ رونمایی شد تقریبا تفاوتی نداشت.

 

۱. فراری ۱۹۶۲ ۲۵۰ جی تی او

 

 

تنها ۳۹ نسخه از فراری ۱۹۶۲ جی تی او (Ferrari GTO) در جهان تولید و به بازار روانه شده است. این خودرو به افنخار راننده ی افسانه ای مسابقات سرعت از بریتانیا سر استیرلینگ ماس ساخته شد. متاسفانه استیرلینگ خود هرگز نتوانست با این خودرو در مسابقات سرعت شرکت کند چرا که پیش از عرضه ی آن در یکی از مسابقات دچار صدمات شدید جسمی شد و به ناچار عرصه ی رقابت های اتومبیلرانی را برای همیشه ترک گفت. فراری ۲۵۰ جی تی او در دهه ی ۱۹۶۰ در بسیاری از مسابقات سرعت از جمله لامانس و سایر مسابقات در سرتاسر جهان شرکت کرد و تقریبا در همه ی موارد برتری خود را به سایر رقبا دیکته نمود. الین خودرو با این سن و سال همچنان قادر است سرعت صفر تا صد را در کمتر از ۶ ثانیه بپیماید.