رفتن به بالا
جستجوی ساده جستجوی پیشرفته


آیا ارز E2C کلاهبرداری است؟

در بین تریدرهای ایرانی ارز E2C مخاطبان زیادی پیدا کرده است. یک ماه پیش وزارت اطلاعات ایران گزارشی درباره یک شرکت هرمی با ایده توزیع انرژی های سبز منتشر کرد و از دستگیری لیدرهای این مجموعه خبر داد. در این مقاله به بررسی تمام جوانب ارز E2C پرداخته می شود و در نهایت قضاوت به […]

در بین تریدرهای ایرانی ارز E2C مخاطبان زیادی پیدا کرده است. یک ماه پیش وزارت اطلاعات ایران گزارشی درباره یک شرکت هرمی با ایده توزیع انرژی های سبز منتشر کرد و از دستگیری لیدرهای این مجموعه خبر داد. در این مقاله به بررسی تمام جوانب ارز E2C پرداخته می شود و در نهایت قضاوت به عهده شما خواهد بود.

 

تب کریپتو

هر تکنولوژی در برهه ای از زمان در بین مردم مورد توجه قرار می گیرد. کریپتوکارنسی یا ارزهای دیجیتال نیز در چند سال اخیر بسیار در بین مردم دنیا رایج شده اند و هر شخصی در حد توانش به دنبال کسب اطلاعات بیشتر و اگر هم بشود کسب سود از این فناوری است. سال گذشته همراه با اوج گرفتن ناگهانی ارز های دیجیتال تب و تاب کریپتو در بین تمام جوامع به وجود آمد. پای مردم ایران به دلیل مشکلات ارزی که داشتند بیشتر به این ماجرا باز شد. طی یک سال گذشته جست و جوی کلمه “بیت کوین” در گوگل در ایران ۵۰ برابر شده است که نشان دهنده جذابیت این موضوع برای مردم ایران است.
از آنجا که یکی از ویژگی های جهان سوم عمل بدون آگاهی است، برخی از افراد بدون کسب اطلاعات کافی وارد این حوزه می شوند. از طرف دیگر برخی از افراد سودجو از آب گل آلود ماهی گرفته و از فرصت ایجاد شده، سو استفاده می کنند.

 

 

فوین کوین foin coin

یکی از مثال های کلاهبرداری در دنیای ارزهای دیجیتال همین چند مدت پیش در شیراز اتفاق افتاد. شرکتی با نام فایننشال اقدام به جذب سرمایه و فروش ارز دیجیتال خود با نام فوین کرده بود. علی رغم گزارش رویترز و سایت آرمانی از تقلبی بودن این شرکت و کوین آن، بسیاری از مردم به ویژه از استان فارس در دام لیدرهای این شبکه هرمی افتادند و خسارت مالی زیادی دیدند. تا اینکه هفته گذشته رئیس پلیس استان فارس از دستگیری ۱۵ نفر از سرشاخه های این شرکت هرمی خبر داد.

انرژی های سبز و ارزهای دیجیتال

بی شک ارزهای دیجیتال آینده بشریت هستند و راه پیشرفت خود را پیدا می کنند. در این بین ارزهای اختصاصی مربوط به یک حوزه خاص نیز رشد می کند. یکی از این موضوعات، موضوع انرژی های سبز است که به خودی خود بحث جدید و به روزی محسوب می شود. وقتی این موضوع نوین با یک مفهوم نوین دیگر به نام بلاک چین و ارزهای دیجیتال میکس می شود، جذابتر شده و مخاطبان بیشتری جذب می کند. در حال حاضر بیش از ۲۰ نوع ارز دیجیتال مرتبط با انرژی های سبز طراحی و ارائه شده است. هر یک دارای ویژگی های مشترک و منحصر به فرد هستند. در نهایت یک یا دو مورد از این کوین ها موفق می شود در موضوع توزیع انرژی های سبز حکومت کند و مابقی حذف می شوند. تشخیص اینکه چه کوینی آینده دار است و چه کوینی فقط جهت کلاهبرداری به وجود آمده کار سختی نیست و با کمی جست و جو در اینترنت مشخص می شود. البته باید تعصب را کنار گذاشت و منطقی برخورد کرد.

 

شرکت ورد واید انرژی و ارتباط آن با ارز E2C

دقیقا یک ماه پیش وزارت اطلاعات ایران از دستگیری ۱۰ نفر از لیدرهای یک شبکه هرمی دیگر با نام ورد واید انرژی (World Wide Energy) در استان های تهران، همدان و اصفهان خبر داد. این شبکه هرمی تحت پوشش موسسه آکادمی خلاقیت (Creator Academy) فعالیت می کرده و پیش از این نیز نام هایی همچون وی‌ جی ‌ام ‌سی (VGMC)، ادروز (Adrows) و یونیفاندز (Unifunds)داشته است.
ایده اصلی این جریان که در قالب های مختلف خود را نشان داده است، جذب سرمایه جهت ارتقا و پیشرفت انرژی های سبز بوده و روش جذب سرمایه با انعقاد قرارداد سوری و دریافت پول به شکل ارزهای دیجیتال انجام می شده است. سایت این شرکت به آدرس www.worldwide.energy بوده که در آن نه شماره تماسی و نه آدرس و مجوز فعالیت شرکت قرار دارد. به گفته سایت میهن بلاک چین ارز E2C متعلق به این شرکت بوده و بنابراین سرمایه گذاری در آن مجاز نیست. اما از آنجا که فقط این سایت ادعا کرده این کوین مربوط به شرکت ورد واید انرژی است، فرض می کنیم که این ارز مربوط به این شرکت نیست و به بررسی بیشتر این ارز می پردازیم.

 

ارز E2C و احتمال کلاهبرداری

ارز E2C یکی از کوین هایی است که با ادعای اتصال انرژی های نوین به فناوری بلاک چین به وجود آمده است. کلیات ماجرا مفید و جذاب است. یک سیستم غیر متمرکز بر بستر بلاک چین اتریوم برای ایجاد قراردادهای هوشمند بین خریداران و فروشندگان انرژی های سبز. اما وقتی موضوع سرمایه گذاری پیش می آید ظاهر قضیه مهم نیست. اسم و رسم، روش سرمایه گذاری، برنامه شرکت، حجم معاملات و مسائل فنی یک کوین بیشترین اهمیت را دارند.
از لحاظ شهرت و محبوبیت با جست و جو انگلیسی در اینترنت می توان متوجه شد که ارز E2C در هیچ یک از مراجع کوین مانند coinmarketcap.com یا coincodex.com ایندکس نشده است.
روش سرمایه گذاری آن از طریق سایت electronicenergycoin.com انجام می شود که دو نکته حائز اهمیت است. یک اینکه دامنه این سایت ۴ ماه پیش ثبت شده و قدمت چندانی ندارد. دوم اینکه روش پرداخت در این سایت با بیت کوین بوده و شماره حساب و درگاه پرداختی ندارد. همان طور که می دانید پرداخت با بیت کوین قابل پیگیری فیزیکی نیست.

 

سایت Etherscan تراکنش های بلاک چین اتریوم را نشان می دهد. به استناد این سایت آخرین تراکنش غیرصفر ارز E2C مربوط به ۵۶ روز پیش می باشد که از یک آدرس به آدرس های دیگر منتقل شده است. تراکنش های یک کوین نشان دهنده مقبولیت و آینده آن است. از طرف دیگر کوین E2C در بین بیست کوین با بیشترین حجم سرمایه گذاری در حوزه انرژی نمی باشد. این یعنی حداقل ۲۰ کوین دیگر در این زمینه وجود دارند که موفق تر بوده اند.

 

 

بنابراین حتی در صورتی که ارز E2c به شرکت غیرمجاز ورد واید انرژی مربوط نباشد برای سرمایه گذاری مناسب نیست گرچه احتمال می رود شرکت ورد واید انرژی پس از عدم موفقیت، دست به ابتکار زده و آن هم ایجاد ارز E2C بوده است. با این حال قضاوت بر عهده شما است و سایت آرمانی هیچ مسئولیتی در قبال این کوین ندارد./صرافی آرمانی