رفتن به بالا
جستجوی ساده جستجوی پیشرفته


پاسخ آیت‌الله سیستانی به استفتایی درباره روزه‌داری در شرایط شیوع کرونا

پاسخ آیت‌الله سیستانی به استفتایی درباره روزه‌داری در شرایط شیوع کرونا وجوب روزه ماه رمضان، تکلیف فردی است و هر شخصی که شرایط روزه را داشته باشد، باید روزه بگیرد؛ صرف نظر از اینکه دیگران آن شرایط دارند یا نه. اگر فرد مسلمانی بترسد که در صورت روزه گرفتن و علی رغم انجام تمامی اقدامات […]

پاسخ آیت‌الله سیستانی به استفتایی درباره روزه‌داری در شرایط شیوع کرونا

وجوب روزه ماه رمضان، تکلیف فردی است و هر شخصی که شرایط روزه را داشته باشد، باید روزه بگیرد؛ صرف نظر از اینکه دیگران آن شرایط دارند یا نه.
اگر فرد مسلمانی بترسد که در صورت روزه گرفتن و علی رغم انجام تمامی اقدامات پیشگیرانه، به کرونا مبتلا می‌شود، واجب بودن روزه برای هر یک روزی که او چنین هراسی دارد، از او ساقط می‌شود.
افرادی که می‌توانند در ماه رمضان کار خود را ترک کرده و در خانه بمانند و از ابتلا به ویروس در امان باشند، باید روزه بگیرند.
کسانی که به هر دلیلی نمی‌توانند کارشان را رها کنند و در ضمن از ابتلا به این بیماری در صورت عدم نوشیدن آب در بازه‌های زمانی کوتاه بیم دارند و [مشروط به آنکه] اقدامات پیشگیرانه دیگری نیز نمی‌توانند اتخاذ کنند، روزه برای آنان واجب نیست و البته مجاز به روزه‌خواری در ملأ عام نیستند.