رفتن به بالا
جستجوی ساده جستجوی پیشرفته


گزارش نگران کننده مرکز آمار از جهش قیمت و گرانی خوراکی‌ها

گزارش نگران کننده مرکز آمار از جهش قیمت و گرانی خوراکی‌ها روزنامه خراسان نوشت: نرخ تورم خوراکی ها با جهش قابل توجهی روبه رو شده و از ۳۹ درصد در سال ۱۳۹۹ به ۵۱.۵ درصد در سال گذشته رسیده است. با این حال نرخ تورم کالاهای غیر خوراکی روندی معکوس داشته و از ۳۵.۲ درصد […]

گزارش نگران کننده مرکز آمار از جهش قیمت و گرانی خوراکی‌ها

روزنامه خراسان نوشت: نرخ تورم خوراکی ها با جهش قابل توجهی روبه رو شده و از ۳۹ درصد در سال ۱۳۹۹ به ۵۱.۵ درصد در سال گذشته رسیده است. با این حال نرخ تورم کالاهای غیر خوراکی روندی معکوس داشته و از ۳۵.۲ درصد در سال ۹۹ به ۳۴.۶ درصد کاهش یافته است.

این داده ها نشان می دهد که قیمت کالاهای خوراکی در ماه های مرداد تا مهر سال قبل، با التهاب مواجه شده و به ترتیب تورم های ماهانه ۴.۶، ۵ و ۵ درصدی داشته است. بر این اساس سه موج تورم (نقطه ای) در خوراکی ها مربوط به بازه های زمانی اواخر سال ۹۷ و اوایل ۹۸، اواخر سال ۹۹ و اواخر تابستان و اوایل پاییز ۱۴۰۰ است.

قیمت این کالاها در بازه های زمانی یاد شده نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب حدود ۸۵، کمتر از ۷۰ و نیز بیش از ۶۰ درصد افزایش داشته است.یک علت اصلی این موضوع به جهش تورم خوراکی ها در سال قبل و در عین حال سهم بالای این کالاها در سبد هزینه دهک های کم درآمد بر می گردد.