رفتن به بالا
جستجوی ساده جستجوی پیشرفته


ایرباس بی ایرباس! شرکت فرانسوی سفارش خرید هواپیمای ایران ایر را لغو کرد

ایرباس بی ایرباس! شرکت فرانسوی سفارش خرید هواپیمای ایران ایر را لغو کرد شرکت هواپیمایی «ایرباس» (Airbus) فرانسه در تازه‌ترین نسخه کتابچه فهرست سفارش‌های در دست اقدام خود، سفارش خرید ۱۰۰ فروند هواپیمای مسافربری شرکت هواپیمایی «ایران ایر» (Iran Air) ایران را از لیست فروش خود حذف کرده است. به‌گزارش عصرایران، در چارچوب قراردادی که […]

ایرباس بی ایرباس! شرکت فرانسوی سفارش خرید هواپیمای ایران ایر را لغو کرد

شرکت هواپیمایی «ایرباس» (Airbus) فرانسه در تازه‌ترین نسخه کتابچه فهرست سفارش‌های در دست اقدام خود، سفارش خرید ۱۰۰ فروند هواپیمای مسافربری شرکت هواپیمایی «ایران ایر» (Iran Air) ایران را از لیست فروش خود حذف کرده است.

به‌گزارش عصرایران، در چارچوب قراردادی که در سال ۲۰۱۶ میلادی بین شرکت هواپیمایی ایران ایر و شرکت ایرباس منعقد شده بود، شرکت ایرانی سفارش خرید ۱۰۰ فروند هواپیمای مسافربری به شرکت ایرباس داده بود که در چارچوب این قرارداد تاکنون تنها ۳ فروند هواپیما به ایران تحویل شده است و پس از بازگشت دوباره تحریم‌ها از سوی دولت ترامپ، ایرباس از تحویل دیگر هواپیماها به ایران اجتناب کرد.

حال سرانجام پس از نزدیک به ۶ سال از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها، شرکت ایرباس رسما سفارش خرید ایران ایر را از لیست تحویل به مشتریان خود خارج کرد. سفارش خرید ایران از ایرباس بیش از ۵ سال است که در کتاب‌های سفارش ایرباس ذکر می‌شد. با این حال، در آخرین تغییر و به‌روزرسانی کتاب سفارش‌های در دست اقدام ایرباس، سفارش‌های خرید ایران ایر، یعنی ۹۷ فروند هواپیما، به‌صورت کلی از لیست حذف شده است. این رقم بیش از ۴۰ درصد از لغو سفارش ایرباس است که سال گذشته میلادی ثبت شده است. تعداد کل لغو سفارش‌های ایرباس در سال ۲۰۲۳ میلادی ۲۲۵ فروند بوده است.