واکنش معاون آذریجهرمی به خریدن تپسی توسط گلرنگ
واکنش معاون آذریجهرمی به خریدن تپسی توسط گلرنگ امیر ناظمی رئیس پیشین سازمان فناوری اطلاعات درباره خریدن بخش عمده سهام تپسی توسط گلرنگ را راهی جدید برای افزایش ظرفیتهای کل سیستم استارتاپی کشور توصیف کرد. امیر ناظمی در ایکس نوشت: «انسانها و شرکتهای توسعهگرا راههای جدیدی میسازند و با ساختن هر راه جدید، این ظرفیتهای […]
واکنش معاون آذریجهرمی به خریدن تپسی توسط گلرنگ
امیر ناظمی رئیس پیشین سازمان فناوری اطلاعات درباره خریدن بخش عمده سهام تپسی توسط گلرنگ را راهی جدید برای افزایش ظرفیتهای کل سیستم استارتاپی کشور توصیف کرد.
امیر ناظمی در ایکس نوشت: «انسانها و شرکتهای توسعهگرا راههای جدیدی میسازند و با ساختن هر راه جدید، این ظرفیتهای کل سیستم است که افزایش پیدا میکند. تبریک به تپسی و گلرنگ که راههای جدیدی ساختند:
۱-ورود بنگاههای اقتصاد متداول به اکوسیستم
۲-استفاده از ظرفیت بورس
۳-راهبرد خروج
۴-شفافیت اقتصادی»
او در ادامه هر کدام از این موارد را تشریح کرد و نوشت: «۱-ورود اقتصاد متداول به اکوسیستم استارتآپی در وضعیت فعلی که بانکها در تنگنای منابع هستند سرمایههای خرد کافی نیستند و سرمایهگذاری خارجی را نفوذ مینامند سرمایهگذاری بنگاه بزرگی مثل گلرنگ نه تنها سرمایه، بلکه دانش و شبکه ارتباطی، اقتصادی و اجتماعی را هم تامین میکند.
۲-استفاده از ظرفیت بورس تپسی هم نخستین استارتآپی ایرانی است که IPO شد و هم نخستین شرکتی که بخش مهمی از سهام را واگذار کرد. ورود به بورس و مشهود شدن سرمایه نامشهود، تمایل بنگاههای اقتصاد متداول را برای سرمایهگذاری افزایش میدهد. راهی که میتواند الگوی بسیاری باشد
۳-راهبرد خروج (Exit Strategy) بزرگترین مشکل اکوسیستم استارتآپی راهبرد خروج بود، که توسط باجگیرهای امنیتی سالها تحمیل شد و میشود. خروج از این چرخه امکان تکرار آن را افزایش میدهد که یک افزایش ظرفیت برای اکوسیستم است.
۴-شفافیت اقتصادی این معامله به دلیل بهرهگیری از سازوکار بورس کاملا شفاف است. فقدان شفافیت هم سرمایه اجتماعی بنگاهها را کاهش میدهد و هم زمینهساز افزایش باجگیریها میشود. و افسوس که برای سالها جلوی بدیهیترین خواستهها را گرفتند و در پشت سهمخواهیها کردند.