رفتن به بالا
جستجوی ساده جستجوی پیشرفته


دلیل رفتار غیر دیپلماتیک کابل در خصوص ورود غیرقانونی اتباعش به ایران چیست؟

دلیل رفتار غیر دیپلماتیک کابل در خصوص ورود غیرقانونی اتباعش به ایران چیست؟ متاسفانه طی دو ماه گذشته، دو رخداد مشکوک، فرصت طلبان را بر آن داشت تا در روابط میان ایران و افغانستان اختلال ایجاد کنند. مسئولین ایرانی ضمن ابراز همدردی با سانحه دیدگان، تمام تلاش خود را برای بررسی اصولی موضوع به شکل […]

دلیل رفتار غیر دیپلماتیک کابل در خصوص ورود غیرقانونی اتباعش به ایران چیست؟

متاسفانه طی دو ماه گذشته، دو رخداد مشکوک، فرصت طلبان را بر آن داشت تا در روابط میان ایران و افغانستان اختلال ایجاد کنند.
مسئولین ایرانی ضمن ابراز همدردی با سانحه دیدگان، تمام تلاش خود را برای بررسی اصولی موضوع به شکل مشترک و به دور از هیجانات کاذب القایی از سوی رسانه‌های مغرض به کار بستند اما متاسفانه جریانی در داخل افغانستان مانع از تحقق این مهم شد.
با توجه به وجود اسناد و شواهد متعدد در رد هرگونه کوتاهی قانونی یا اخلاقی از سوی ماموران ایرانی و البته موضع‌گیری‌های نه چندان دوستانه مقامات افغانستان که به نظر می‌رسد بدون ارتباط با فشارهای برخی کشورهای معاند جمهوری اسلامی نیست لازم است برخی ملاحظات در این خصوص مورد توجه قرار بگیرد:
اول؛ موضوع احترام به اتباع بیگانه در ایران به ویژه مردم افغانستان به عنوان همسایگان هم زبان و هم فرهنگ، همواره مدنظر مسئولین و مردم ایران بوده است.
دوم؛ باید به مسئولین افغانستان یادآوری کرد راه حل مشکلاتی از این دست، همکاری دوستانه و مشترک میان دو کشور و به دور از جنجال‌های رسانه‌ای و القائات دشمنان مشترکی است که به دنبال بر هم زدن روابط میان این دو همسایه هستند.
سوم؛ هر دو حادثه که منجر به حساسیت‌هایی در دو کشور شده است به موضوع مشترک ورود غیرقانونی اتباع افغانستانی به داخل خاک ایران مرتبط است. مرزبانی ناجا دقیقا به وظیفه‌اش مطابق قوانین داخلی و بین المللی عمل کرده و خواهد کرد. اما مرزبانان افغانستان به بهانه‌های واهی از عمل به وظایف خود در این حیطه سر باز زده‌اند. نباید از نظر دور داشت که عبور غیرقانونی از مرزهای یک کشور در هر نقطه‌ای از دنیا جرم محسوب می‌شود.
چهارم؛ با توجه به گزارش‌های رسمی و تحقیقات انجام شده، هرگونه خطا و قصور طرف ایرانی در دو مورد اخیر، منتفی است و مقامات افغانستان می‌توانند شواهد و اسناد مدنظر در خصوص برخی ادعاها را ارائه و پیگیری نمایند، اما به طور طبیعی رفتارهای نه چندان سازنده از سوی مسئولین افغانستانی می تواند پیچیده‌ترشدن موضوع را بدنبال داشته و در طول زمان موجبات بر هم خوردن امنیت روانی چند میلیون مهاجر افغانستانی ساکن در ایران را نیزبه مخاطره بیاندازد.

 

منبع: نورنیوز